flaga z tekstem Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego, flaga Polski z teksem Rzeczpospolita Polska, flaga UE z tekstem Dofinansowane przez Unię Europejską

Projekt „WANS – Akademia dostępna” w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS) 2021-2027 jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.

Projekt został dofinansowany w ramach konkursu „Uczelnie coraz bardziej dostępne” przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach Działania 03.01. Dostępność szkolnictwa wyższego.

Numer projektu:    FERS.03.01-IP.08-0217/24
Wartość projektu: 5 232 062,69 zł
Dofinansowanie:   5 075 100,69 zł
Wkład własny:       156 962,00 zł
Okres realizacji:    01.01.2025 r. – 31.12.2027 r.

Celem głównym projektu jest podniesienie poziomu dostępności Uczelni dla osób ze szczególnymi potrzebami we wszystkich obszarach funkcjonowania, zgodnie zapisami dokumentu „Ścieżka Rozwój+”, poprzez szereg działań w obszarze dostępności architektonicznej, cyfrowej, informacyjno-komunikacyjnej oraz dostosowanie i aktualizację procedur obowiązujących na uczelni, a także realizację zakupów i dostaw spełniających wymagania projektowania uniwersalnego.

Cel zostanie osiągnięty poprzez:

a) wdrożenie nowoczesnych rozwiązań z zakresu projektowania uniwersalnego m.in. w obszarach dostępności architektonicznej, informacyjno-komunikacyjnej oraz cyfrowej. Kluczowa dla modernizacji działalności uczelni w obszarze dostępności cyfrowej jest przebudowa systemu informatycznego RECTO;

b) aktualizację procedur obowiązujących na uczelni;

c) współpracę z ekspertami, NGO działającymi na rzecz OzN oraz podmiotami doświadczonymi w realizacji działań w obszarze dostępności i projektowania uniwersalnego na terenie woj. podlaskiego.

Projekt realizowany przy współpracy z Open Education Group Sp. z o.o.

W ramach projektu będą realizowane następujące zadania:

  1. Struktura organizacyjna – Rozwój jednostki ds. dostępności
  2. Dostępność architektoniczna
  3. Dostępność informacyjno-komunikacyjna
  4. Dostępność cyfrowa
  5. Rozwój technologii
  6. Procedury w obszarze dostępności
  7. Usługi wspierające edukację
  8. Podnoszenie świadomości w obszarze niepełnosprawności – szkolenia
  9. Podnoszenie świadomości w obszarze niepełnosprawności – wizyty studyjne

„WANS – Akademia dostępna” - produkty projektu

Realizacja

Zadanie 1: Struktura organizacyjna – Rozwój jednostki ds. dostępności

  • zatrudniono pracowników do BON działających w Białymstoku oraz Ełku na umowę o pracę na pół etatu każda osoba.

Zadanie 2: Dostępność architektoniczna

  • wykonano audyt architektoniczny w filii WANS w Ełku (ocena poziomu dostępności architektonicznej budynków, budowli, pomieszczeń i terenu);
  • wykonane zostały prace projektowe, budowlano-wykonawcze pomieszczeń WANS (techniczna, elektryczna, sanitarna, architektoniczna) w celu dostosowania pomieszczeń dla osób z niepełnosprawnościami.

Zadanie 3: Dostępność informacyjno-komunikacyjna

  • wykonano audyt dot. dostępności informacyjno-komunikacyjnej (w Białymstoku i Ełku);
  • wykupiono dostęp do aplikacji usługi tłumacza języka migowego;
  • zakupiono 10 tabletów do wybranych jednostek uczelni (Białystok i Ełk).

Zadanie 4: Dostępność cyfrowa

  • zatrudniono programistę celem modernizacji systemu informatycznego RECTO i dostosowania go do wymogów dostępności cyfrowej (umowa o prace na cały etat);
  • zakupiono dostęp przez uczelnię do cyfrowej bazy publikacji/platformy z cyfrowymi książkami (dostęp do 31.12.2027 r.);
  • zakupiono 2 mobilne monitory interaktywne do sal ćwiczeniowo-warsztatowych;
  • przeprowadzono badania wśród studentów i kadry na temat barier w dostępie do systemu RECTO.

Zadanie 5: Rozwój technologii

  • zakupiono sprzęt IT (wraz z akcesoriami) do pracowni języków obcych (Białystok oraz Ełk);
  • zakupiono sprzęt komputerowy do sal ćwiczeniowo-warsztatowych (Białystok i Ełk);
  • zakupiono 10 zestawów do zajęć hybrydowych (kamera śledząca, statyw, mikrofon).

Zadanie 6: Procedury w obszarze dostępności

  • powołano Zespół ds. dostępności złożony z pracowników WANS i przedstawicieli Partnera projektu;
  • wyłoniono ekspertów zewnętrznych do Zespołu ds. dostępności;
  • rozpoczęły się prace zespoły ds. dostępności.

Zadanie 7: Usługi wspierające edukację

  • rozpoczęto prace związane z przygotowaniem dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia procedury wyboru dostawcy/dostawców wyposażenia do pracowni języków obcych i sal ćwiczeniowo-warsztatowych w ergonomiczne wyposażenie pracy (biurka i fotele).

 

Plan

Zadanie 1: Struktura organizacyjna – Rozwój jednostki ds. dostępności

  • zakup 4 kabin akustycznych.

Zadanie 2: Dostępność architektoniczna

  • prace modernizacyjne i adaptacyjne w budynkach (podesty, podłogi, rolety, drzwi automatyczne – Białystok/Ełk);
  • montaż windy/platformy schodowej (Białystok);
  • prace modernizacyjne i dostosowawcze (pokoje gościnne, łazienki, toaleta dla OzN – Białystok).

Zadanie 4: Dostępność cyfrowa

  • dostosowanie serwisów internetowych (dostosowanie/podniesienie wszystkich domen (5) i zakładek uczelnianych zgodnie ze standardem WCAG poprzez modernizację stron www oraz rozbudowę o nowe zakładki związane z dostępnością wraz z syntetyzatorem mowy).

Zadanie 5: Rozwój technologii

  • zakup bezprzewodowych systemów przywoławczych do sal wykładowych oraz łazienek (Białystok i Ełk);
  • zakup lamp ewakuacyjnych (sygnalizacja optyczna) na korytarzach, w pokojach i salach dydaktycznych (Białystok i Ełk).

Zadanie 6: Procedury w obszarze dostępności

  • spotkania i praca Zespołu ds. dostępności złożonego z pracowników WANS, przedstawicieli Partnera projektu oraz ekspertów zewnętrznych.

Zadanie 7: Usługi wspierające edukację

  • przeprowadzenie procedury wyboru dostawcy/dostawców wyposażenia do pracowni języków obcych i sal ćwiczeniowo-warsztatowych w ergonomiczne wyposażenie pracy (biurka i fotele).

 

Głównymi beneficjentami działań projektowych będzie Uczelnia jako całość (siedziba główna w Białymstoku oraz filia w Ełku), a także kadra oraz przedstawiciele studentek i studentów WANS.

GRUPĘ DOCELOWĄ osób bezpośrednio korzystających ze wsparcia w projekcie stanowi:

– 82 pracowników z kadry dydaktycznej, administracyjnej oraz zarządzającej;

15 osób będących przedstawicielami samorządu studenckiego i innych organizacji zrzeszających studentów i studentki.

 

Informujemy, że istnieje możliwość zgłaszania do Instytucji Zarządzającej lub Instytucji Pośredniczącej podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.), zwanej dalej „KPON”.

Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):
1) poczty tradycyjnej – w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, ul. Chmielna 69, 00-801 Warszawa,
2) skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.